ژان کریستف

نام نویسنده: رومن رولان

رومن رولان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان فرانسوی است و او را بیشتر با کتاب‌های «جان شیفته» و «ژان کریستف» می‌شناسند.

آثار «رومن رولان» شهرتی جهانی دارد و او را یکی از الهام‌بخش‌ترین نویسندگان در اواخر قرن نوزدهم«رومن رولان» به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان فرانسوی محسوب می‌شود. او را بیشتر با کتاب‌های «جان شیفته» و «ژان کریستف» که رمان‌هایی طولانی هستند می‌شناسند. آثار «رومن رولان» شهرتی جهانی دارد و او را یکی از الهام‌بخش‌ترین نویسندگان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می‌شناسند. رولان زندگی سیاسی جذاب و پر فراز و فرودی دارد او را به عنوان شخصیتی صلح‌طلب و مخالف جنگ می‌شناسند. رولان با وجود طرفداری از ایده مارکسیسم از منتقدان اولیه حکومت استالین بود و در مقاله‌ها و سخنرانی‌های مختلف علیه کیش شخصیت و استبداد در شوروی می‌نوشت. «رومن رولان» در طول حیات خود را شخصیت‌های مهم، مشهور و تاثیرگذاری نظیر «زیگموند فروید» و «مهاتما گاندی» ارتباط داشته است.«رومن رولان» به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان فرانسوی محسوب می‌شود. او را بیشتر با کتاب‌های «جان شیفته» و «ژان کریستف» که رمان‌هایی طولانی هستند می‌شناسند. آثار «رومن رولان» شهرتی جهانی دارد و او را یکی از الهام‌بخش‌ترین نویسندگان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می‌شناسند. رولان زندگی سیاسی جذاب و پر فراز و فرودی دارد او را به عنوان شخصیتی صلح‌طلب و مخالف جنگ می‌شناسند. رولان با وجود طرفداری از ایده مارکسیسم از منتقدان اولیه حکومت استالین بود و در مقاله‌ها و سخنرانی‌های مختلف علیه کیش شخصیت و استبداد در شوروی می‌نوشت. «رومن رولان» در طول حیات خود را شخصیت‌های مهم، مشهور و تاثیرگذاری نظیر «زیگموند فروید» و «مهاتما گاندی» ارتباط داشته است. و اوایل قرن بیستم می‌شناسند. رولان زندگی سیاسی جذاب و پر فراز و فرودی دارد او را به عنوان شخصیتی صلح‌طلب و مخالف جنگ می‌شناسند. رولان با وجود طرفداری از ایده مارکسیسم از منتقدان اولیه حکومت استالین بود و در مقاله‌ها و سخنرانی‌های مختلف علیه کیش شخصیت و استبداد در شوروی می‌نوشت. «رومن رولان» در طول حیات خود را شخصیت‌های مهم، مشهور و تاثیرگذاری نظیر «زیگموند فروید» و «مهاتما گاندی» ارتباط داشته است. «رومن رولان» اولین کتاب خود که زندگی‌نامه بتهوون بود را در سال ۱۹۰۳ نوشت. اما کار کردن بر روی رمان را در سال ۱۹۰۴ و با نوشتن اولین جلد «ژان کریستف» آغاز کرد. به اتمام رساندن این رمان ۸ سال به طول انجامید. بسیاری معتقدند که کتاب فوق تاثیر ویژه‌ای بر سبک داستان‌نویسی در زمان خود گذاشته است. «رومن رولان» در این مدت به نوشتن بیوگرافی تعدادی از مشاهیر ادامه داد و علاوه بر این بخت خود را در نوشتن تعدادی نمایشنامه نیز امتحان کرد. نمایشنامه‌های این نویسنده شهرتی جهانی دارند اما بیشتر افراد، «رومن رولان» را با رمان‌های طولانی و جذابش می‌شناسند.

کتاب «ژان کریستف» یکی از برجسته‌ترین رمان‌های «رومن رولان» به شمار می‌آید‌. نوشتن و خلق این اثر ادبی جذاب ۱۰ سال به طول انجامید و در هشت جلد منتشر شد. بلافاصله پس از انتشار جلد اول، نویسنده به شهرتی چشم‌گیر دست پیدا کرد و نامش به محافل ادبی و روشنفکری رسید. «رومن رولان» از سال‌های پایانی تحصیلش در دانشگاه طرح چنین رمانی را در ذهن داشت. رمان «ژان کریستف» یک رمان موزیکال است و برای نوشتن آن از زندگی خود رولان و تعدادی از برجسته‌ترین موسیقی‌دان‌های دنیا الهام گرفته شده است. شخصیت اصلی داستان، «ژان کریستف» نام دارد که یک نابغه در عرصه موسیقی است و بیشتر کتاب حول احوالات و روزگار او می‌گردد. داستان از کودکی ژان کریستف آغاز می‌شود‌. خانواده‌ او (پدر و پدربزرگش) دستی در موسیقی دارند و برای یک خانواده اشرافی کار می‌کنند. ژان تحت تاثیر پدربزرگش به موسیقی علاقه‌مند می‌شود و چیزهایی از او یاد می‌گیرد. اما زندگی آن‌ها سخت و پر از مشکل است. پدر ژان به الکل اعتیاد دارد و پول‌های خانواده را به شکلی بدون انضباط خرج می‌کند برای همین ژان مجبور می‌شود که از کودکی در حوزه موسیقی مشغول به کار شود تا کمک‌حال خانواده باشد. اما این ناحیه روستایی برای استعدادها و توانمندی‌های او کوچک است. ژان کریستف پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه می‌کند و در ابتدا، به سختی‌هایی هولناک تن می‌دهد‌. او با وجود نبوغی که در موسیقی دارد در محل تولدش اذیت می‌شود و او را از کار اخراج می‌کنند. زیرا ژان به شکلی بی‌محابا اشتباهات کارهای دیگران را به آن‌ها نشان می‌دهد. یک بدبیاری باعث می‌شود که او زادگاهش را ترک کند و به فرانسه برود. او اصالتا آلمانی‌زبان است. کم‌کم ژان کریستف به شهرت می‌رسد و در فرانسه دوستان جدیدی پیدا می‌کند که باعث می‌شوند استعداد او بیش از پیش شکوفا شود. او در این دوران عشق را نیز تجربه می‌کند.

این کتاب پر از آموزه‌های فلسفی و اخلاقی است. چون شخصیت اصلی آن با هنر و جامعه جدال می‌کند. همیشه می‌توان نوعی مبارزه در برابر نیروهای درونی و بیرونی را در این کتاب مشاهده کرد. ژان کریستف به عنوان شخصیت اصلی این داستان، با وجود نبوغی که دارد پر از تناقض است. مهاجرت ژان کریستف به فرانسه اهمیت بسیار زیادی دارد او در آن‌جا با شخصی به اسم اولیویه‌ آشنا می‌شود و با او کارهای مشترکی را خلق می‌کند. باید توجه داشت که در هنگام نوشتن این داستان، میان فرانسه و آلمان رابطه‌ای خصمانه وجود دارد اما در داستان ژان کریستف این دو با یک‌دیگر هماهنگ می‌شوند و رابطه‌ای دوستانه دارند. رومن رولان در این کتاب تلاش می‌کند که مرزها را کمرنگ کند و به ما بگوید انسان‌ها باید تعصبات خود را کنار بگذارند و دشمنی را به دوستی تبدیل کنند. با این وجود می‌توان رفتار خصمانه این دو ملت را در داستان دید. اندکی پس از به اتمام رسیدن این کتاب، جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد و دو ملت فرانسه و آلمان رو در روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند.

از این کتاب دو ترجمه در بازار ایران وجود دارد: ترجمه  «علی‌اصغر خبره‌زاده» و  «محمود اعتماد‌زاده» .

کتاب های مرتبط

7a983a0d941d4a3d81c2b93838943e93
زمستان سخت
117833
مرشد و مارگاریتا
f0f2aa1f655d4424be7d34de06278862
زندگی و زمانه‌ی مايكل ك
bcdabbf12cd64aedbf5e09fbc651793d
سرزمین گمشدگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *