چرا ادبیات

نام نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

نام مترجم: عبالله کوثری

ناشر: لوح فکر

چرا ادبیات؟ مجموعه‌ای از سه مطلب و یک گفت‌وگو با یوسا است.هر سه مطلب و مصاحبه پایانی کمک می‌کنند تا از نگاه یکی از نویسندگان مطرح و هنوز زنده جهان با معنای ادبیات آشنا شویم.

مصاحبه با یوسا را رابرت بویرز و جین-بلویادا انجام داده‌اند و مطالعه آن علاوه بر دیدگاه‌های یوسا درباره مسائل روز، توضیحاتی درباره کتاب‌هایش را شامل می‌شود.

دومین و سومین مطلب با نام‌های «فرهنگ آزادی» و «آمریکای لاتین: افسانه و واقعیت»، به ترتیب به موضوعات جهانی شدن و تاثیر رمان در آمریکای لاتین می‌پردازند. اما اولین مقاله که عنوان کتاب هم از آن گرفته شده قابل توجه‌ترین بخش کتاب است که در آن یوسا از اهمیت و ضرورت وجود ادبیات می‌گوید.

یوسا در این مطلب به شکلی ملموس از دنیایی می‌گوید که بدون ادبیات وامدار چه چیزی خواهد بود. ادبیات را با نگاهی متفاوت از کلیشه‌های فاخرانه‌ای که در توصیفش به کار می‌برند، شرح می‌دهد و توانایی و قدرت آن را بیان می‌کند.

یوسا در این نوشته پاسخی به کسانی می‌دهد که کتاب را ماجرایی منسوخ شده می‌دانند یا اهمیت وجود داستان را در جهان آینده به زیر سوال می‌برند. او با نگاه انسان مدارانه خود از قدرت ادبیات برای ارتباط و شناخت خود و دیگری سخن می‌گوید.

کتاب های مرتبط

bcdabbf12cd64aedbf5e09fbc651793d
سرزمین گمشدگان
images
ژان کریستف
9161aa33b5494392a19dca15642795d4
وضعیت محاصره
Untitled
چگونه باید کتاب خواند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *